Friday, September 20, 2013

Bandar Hebat Yang Tenggelam Di Dasar Lautan

Tidak ada tamadun atau bandar yang kekal selamanya.Ada diantaranya hancur disebabkan perang atau bencana alam.Paling sedih jika tamadun atau bandar tersebut ditenggelami air.Ini antara tamadun atau bandar dahulu yang ditenggelami atau hancur dek bencana alam.

Alexandria, Egypt, Alexander the Great 331BC
Bandar yang cantik ini termasuk istana yang cantik termasuk Cleopatra's Palace di Pulau Antirhodos dan bandar purba Rhakotis, ditenggelami oleh ombak laut yang besar dan gempa bumi lebih dari 1200 tahun dahulu.





Heracleion(Thonis), Egypt, 8BC 
Runtuhan ini ditemui pada tahun 2000 oleh pasukan IEASM (Institut Europeen D'Archeologie Sous Marine).Sebelum bandar Alexandria wujud,ia merupakan pelabuhan Egypt yang penting.Tenggelam pada 8BC.






Canopus, pinggir timur Alexandria moden
Canopus terkenal dengan tempat Osiris dan Serapis.Dijumpai oleh Prince Toussoun pada 1933.






Batu pelik di bawah laut Pulau Yonaguni Jima, dijumpai oleh penyelam tempatan pada tahun 1986
Adakah ianya 5000 tahun bandar yang tenggelami oleh gempa bumi dengan batu monolithic yang cantik,piramid yang teratur atau batu yang terjadi secara semulajadi? 




Saeftinghe (Saaftinge),selatan Netherlands,dikenali sebagai Drowned Land of Saeftinghe.
Kawasan sekitar bandar hilang ketika All Saint's Flood 1570, dan bandar tersebut tenggelam pada 1584, semasa Eighty Years' War, ketika tentera Dutch terpaksa memusnahkan kawasan bandar tersebut.




Port Royal, Jamaica, dijumpai 1518 dan oleh gempa bumi, tsunami dan api pada 1692
Tempat bercuti bagi golongan kaya English dan Dutch pada 16th century, kemudian menjadi tapak lanun.Tenggelam dalam laut pada tahun 1692, semua bangunan tenggelam terus kedalam laut.


City Of Baiae (Campania)
Kena penyakit malaria pada tahun 1500 ago.Kebanyakan bangunan dibawah air, disebabkan oleh aktiviti gunung berapi.





Pavlopetri, Greece
Bandar yang berusia 5000 tahun ini dijumpai oleh Nicholas Flemming pada tahun 1967, tapi archeologist menjumpai bangunan baru setiap tahun.


Kampung Neolithic Atlim-Yam,Israel
kawasan ini 25-40ft(8-12m) di bawah paras laut berusia diantara 6900 dan 6300BC.Rumah, telaga, dan batu separa bulat seberat 7 tan.Dijumpai juga kubur perempuan dan kanak-kanak dikenali sebagai MTB(tuberculosis).



Lion City(shi Cheng) Tasik Qingdao, China
Bandar tersebut dibanjirkan pada tahun 1959 bagi mencipta tasik buatan untuk Xin'an River Dam Project. 290,000 orang dipindahkan.Shi Cheng dibina semasa Easrtern Han Dynasty.Pada 7th dan 8th tempat tersebut kaya dengan ekonomi,politik dan budaya, sekarang 90 kaki bawah air.





Samabaj, Lost Maya City di Tasik Atitlan, Guetamala,dijumpai oleh Roberto Samayoa Asmus pada 1996





Bezidu Nou
Seluruh kampung termasuk dua gereja lama ditenggelami banjir pada tahun 1988,sejak itu dua hanya satu menara gereja yang kelihatan selama dua dekad.Tempat ini adalah satu daripada banyak kampung musnah pada era-Ceausescu.





No comments:

Post a Comment